Tervezz te is ökoházat! – Pécsett rendezik az országos verseny döntőjét
Egy
kétgyermekes fiatal házaspár számára tetszőleges anyagok és technológia
felhasználásával, bővíthető módon kellett ökoházat tervezniük az immár 5.
alkalommal a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE MIK),
valamint stratégiai partnere, a Baranya Vármegyei SZC Pollack Mihály Technikum
és Kollégiuma által középiskolások számára meghirdetett „Tervezz te is
ökoházat!” verseny résztvevőinek. A versenyt tavaly az EUTeens4Green európai támogatási program
is elismerte mint a fenntarthatóságot, annak gondolatát innovatív módon
szolgáló programot. Az
idei tervek elkészítésekor az építésztechnikumban tanuló versenyzőknek szem
előtt kellett tartaniuk, hogy egy ökotudatosan fenntartható, modulárisan
alakítható életteret hozzanak létre. A legjobb csapatok a háromfordulós verseny
döntőjében április 2-án mutatják be elképzeléseiket a zsűrinek Pécsett, miután
személyesen is megtekintettek egy ökoházat és megismerték a bent lakók
tapasztalatait.
A „Tervezz te is ökoházat!” felhívásra az idei tanévben is jelentős számú és igen színvonalasan elkészített projekt érkezett, tapasztalható, hogy az iskolák egyre komolyabban veszik a versenyt. Az idei évben több diák is ismételten vesz részt a megmérettetésben, mert nagy motivációval kutatja a szakterületet. A döntőben öt háromfős csapat méri össze a tudását, a versenyzőknek makett, tabló segítségével kell bemutatniuk az elképzeléseiket a zsűri és a többi versenyző számára. A legjobb három csapat eredményét összértékben 300.000 forintnyi ajándékutalvánnyal díjazzák, az eredményhirdetést idén április 3-án a Pollack Expo keretében tartják.
Az ökoházak
esetében az építőanyagokat környezettudatos eljárásokkal állítják elő,
újrahasznosított vagy újrahasznosítható anyagokkal dolgoznak, és olyan
technológiákat építenek be, amelyek által a kész ház energiatakarékos,
fenntartható módon működik. A jövő építészei felé egyre nagyobb lesz a
környezettudatosságot fókuszba állító gondolkodás iránti elvárás, ezért
hasznos, ha az építészetet választó középiskolások mielőbb megismerkednek e
szemlélet alapjaival. A hagyományos tananyagnak nem önálló része az ökotudatos
technológiák oktatása, ezért a verseny hiánypótló szerepet tölt be a
tudásátadásban is. Célja, hogy a diákok megismerjék: a modern berendezések
által miként lehet ma ökotudatos egy épület, és miként volt az néhány száz éve,
amikor olyan építőanyagokat használtak, amelyek az élettartamuk végén annak
károsítása nélkül visszakerülhettek a természetbe.